English
Publicerad 31 maj 2023

Vi i Halmstad kan bli "värdsmästare"!

Allt börjar med dig själv. Hur du är som gäst, och hur du är som värd. Det hänger ihop och skapar värde för dig själv och alla andra. Ett leende. En utsträckt hand. Mötande och bemötande. Jan Gunnarssons föreläsning om värdskap väckte tankar. Och vi insåg nog alla att det här är något vi bara kan åstadkomma tillsammans. Men det måste komma inifrån och ut, och utifrån och in. Oavsett om vi är hemma eller borta.

På vår senaste träff för besöksnäringen och dess vänner hade vi tema värdskap och ett 90-tal personer fick lyssna på Jans klokskaper. Föreläsningen arrangerade vi på Destination Halmstad tillsammans med Halmstad City och Halmstads kommun.

Jan är en givmild och inkluderande ”värdsmästare”. Han delar med sig. Han involverar dig. Väcker tankar, och drömmar. För nog vill vi alla finnas i en värld där vi månar om varandra.

”Jag är Halmstad”

”Jag är Halmstad.” Ja, så står det på din mentala tröja eller skjorta när du möter andra människor. När de åker hem så åker dem hem med dig. Halmstad var den där trevliga parkarbetaren som hjälpte en utländsk turist. Halmstad var också den där genomtrevlige servitrisen/servitören på restaurangen. Halmstad var den lyhörda personalen i butiken som hjälpte dig till en bra shoppingupplevelse. Men Halmstad är också när du är gäst i en annan stad, i ett annat land. Kommer du ihåg han/hon från Halmstad? Så himla trevlig. Vi kanske skulle åka dit…

Lyxen att känna sig väntad

Janne skickade med oss så mycket tänkvärt och fint. Det är inte lätt att begränsa en text när du lyssnar på en människa som öser ur sig klokskaper i ett vattenfall av värd- och gästskap. Som det latinska språkets magi. Vi fick veta att det latinska ordet hospes är roten till ord som hospital, hotel, hospitality – gästfrihet. Som i sin tur handlar om att få en människa vi möter att känna sig trygg, att känna sig fri att vara sig själv. Och känna sig väntad. Men det fungerar bara om du ger dig själv och dina medmänniskor/kollegor tillräckligt med rymd.

Gång på gång poängterar Janne vikten av ansvar. I det vi gör nu, och i det vi lämnar efter oss till kommande generationer. Ja, vi har ett ansvar. Inte bara för oss själva. Det är större än så. Värdskap är en rymd, en gemenskap. Där alla får sin plats. Värdskap är att vara väntad. Känna att du är bland vänner.

Jordgubbsalgoritmen

Janne berörde även AI och algoritmer. Hemma hos honom finns ”AI-experten” Ylva (hans fru) som planterar algoritmer hos Jan. Om jordgubbarna kostar si eller så mycket så köper du utifrån det en eller flera lådor. Jordgubbarna kostade som en låda, men han köpte inte ändå? Varför? Jo, när han stod där med lådan i handen dök det upp en barnhand och tog tag i samma låda. Och den lilla flickan berättade att hon fyllde år och att hennes pappa skulle göra en jordgubbstårta. Jan kom hem tomhänt. Och kloka Ylva sa att det var precis rätt beslut. En robot kanske inte hade hanterat empatin, men det gjorde människan Jan.

Nya ordet ”gästskap” har Jan hittat på

Vad har gästerna för förväntningar på oss? Och vad har vi för förväntningar på gästerna? Ett bra sätt att träna sitt värdskap är att träna sitt gästskap. I alla olika sorters situationer. På bussen. På restaurangen. I affären. Vid något tillfälle fick Jan frågan – Hur får du världens bästa service på en restaurang? Svaret blev helt enkelt – Börja med att vara världens bästa gäst.

Så sammanfattningsvis och väldigt kortfattat kan vi säga att värdskap handlar om en grundläggande sak: Möt alltid alla som om det vore en god vän. Och glöm inte att det är en fantastisk glädje att få ha gäster!

Våra besökare och invånare i Halmstads kommun är inte bara konsumenter, de är en ”försäljningsavdelning”. Ju fler som är nöjda, desto fler ambassadörer får vi. Det ska vi vara ödmjuka inför.

Tre ord som gäller i hela världen

Jan har intervjuat 5000 människor lite överallt i världen – tre ord återkommer när det gäller värdskap. Vi räknar bara upp dem så får du själv stanna till och reflektera.

  1. Värdighet. ”Likavärdet”. Egenvärdighet. Självvärdighet. Mjuk framsida och rak rygg.
  2. Respekt. Res och spekt (latin). Att kliva ur sig själv och se sig själv med andras ögon.
  3. Omtanke.

Sju nycklar till ett välkomnande sinne

  1. Tjänande före egennytta – använda sig själv till gagn för andra.
  2. Helhet före delar. Är en del av ett större ekosystem. Ser sammanhang.
  3. Respons före reaktion. Mellanrummets vikt. Att köpa sig tid.
  4. Medkänsla före likgiltighet. Det kan finnas något jag inte känner till
  5. Nyfikenhet före arrogans.
  6. Dialog före konflikt. Lyssna mellan raderna. Försöker förstå.
  7. Glädje före besvär.

Till sist: "Värdskap smittar. Det är som saffran. Det behövs väldigt lite för att förändra en rätt smakmässigt och ge den mera färg. "

Om Jan tycker att vi är en värdig värdstad och vill återkomma så hoppas vi att du tar med dig kollegor och vänner till den träffen. Tillsammans blir vi ”värdsmästare”!